Blaasontsteking tijdens je zwangerschap

Veel zwangere vrouwen krijgen te maken met blaasontsteking tijdens hun zwangerschap. Een blaasontsteking wordt veroorzaakt door een bacterie in de urinewegen. Als je zwanger bent ben je vatbaarder voor een blaasontsteking. Het is niet alleen vervelend, het kan ook gevaarlijk zijn als je een blaasontsteking verwaarloost.

Wat is een blaasontsteking

Bij een blaasontsteking is de wand van je blaas of de urinebuis ontstoken. Blaasontsteking wordt veroorzaakt door een bacterie. Hormonen zorgen ervoor dat je urinebuis wat wijder openstaat, dit zorgt ervoor dat bacteriën makkelijker in je blaas kunnen komen. Een blaasontsteking tot gevolg. Daarnaast hebben zwangere vrouwen moeite met het leegplassen van hun blaas, omdat een volle baarmoeder op hun blaas drukt. Zo blijft er urine achter en achter gebleven urine is een voedingsbron voor infecties en bacteriën.

Hoe ontdek je een blaasontsteking

Anders dan bij niet zwangere vrouwen heeft een zwangere bij een blaasontsteking niet altijd een prikkende urinebuis of jeuk bij het plassen. Uiteraard kan je wel last hebben van deze klacht, maar dat hoeft dus niet. Andere klachten zijn;

• Kleine beetjes, soms druppels plassen.
  • Na het plassen, direct het gevoel weer te moeten plassen.
  • Pijn in je zij of onderrug.
  • Een zeurende pijn in je onderbuik, als bij een beginnende menstruatie.
  • Je urine ruikt vreemd.
  • Je urine is niet helder, eerder troebel en wat vaag van kleur.
  • Bloed bij je urine.
  • Je kan misselijkheid ervaren of zelfs moeten overgeven.
  • Harde buiken.

Een beginnende blaasontsteking kan men goed behandelen. Ervaar je één of meerdere van bovenstaande klachten schakel dan je huisarts of verloskundigen in. Je kan dan je urine laten controleren. Bij een blaasontsteking krijg je een antibiotica die niet schadelijk is, zeg wel dat je zwanger bent. Een blaasontsteking is niet gevaarlijk voor jou of je kindje, maar een blaasontsteking kan doorslaan naar je nieren, nierbekkenontsteking (koorts, pijn rondom je nieren). Dat is wel gevaarlijk. Neem klachten dus altijd serieus. Als verloskundigen hebben we liever dat je een keer voor niets je urine inlevert.

Je ochtendurine (de eerste urine) is de beste urine om te laten controleren. Deze dien je op te vangen in een potje. Geschikte potjes kan je verkrijgen bij de apotheek. Heb je zelf potjes, van bijvoorbeeld vitaminepillen, zorg er dan wel voor dat het potje voor het opvangen van je urine goed schoon wordt gemaakt.

Hoe kun je een blaasontsteking voorkomen

Helaas kan je een blaasontsteking niet altijd voorkomen. Je kunt er wel zoveel mogelijk aan doen om het te voorkomen.

• Goed uitplassen, neem de tijd en kantel je bekken tijdens het plassen, zodat ook het laatste beetje urine uit je blaas komt.
  • Drink minimaal 2 liter water. Veel plassen zorgt ervoor dat je bacteriën wegspoelt.
  • Veeg je vagina van voor naar achter af en was na de tijd je handen.
  • Plas na het vrijen. Hierdoor spoel je bacteriën weg.
  • Houd je urine zuur (klikt wat vreemd), maar pers eens een citroen uit in je water. Zuur zorgt ervoor dat bacteriën minder kans krijgen. Zwangere vrouwen hebben minder zuur in hun vagina.
  • Vermijd geparfumeerde producten (inlegkruisjes, zeep, zalfjes, etc.). Dit kan je vatbaar maken voor bacteriën.

Als verloskunidgenpraktijk Rijswijk adviseren we bij twijfel, bellen! Bel de huisarts of de verloskunidgenpraktijk waar jij aangesloten bent.