Bandenpijn tijdens mijn zwangerschap

Bandenpijn is heel vervelend en komt in veel gevallen wat later in de zwangerschap voor. Hoe kan jij bandenpijn herkennen en kan je het voorkomen? Onze verloskundigenpraktijk geeft antwoord op een aantal vragen rondom bandenpijn.

Hoe herken ik bandenpijn tijdens mijn zwangerschap?

Bandenpijn is een klacht die meestal rond week 20 van de zwangerschap optreedt, maar het kan ook eerder. Jouw baarmoeder zit vast aan je bekken, met banden. De baarmoeder heeft de vorm van een peer. Gedurende de zwangerschap groeit je baarmoeder. Door het groeien van de baarmoeder komt er druk te staan op de banden en rekken ze op. Het oprekken van de banden kan een vervelende pijn veroorzaken. Een zeurende en stekende pijn. De steken kunnen doortrekken naar je onderrug, vagina en schaamlippen. Het kan optreden bij een onverwachte beweging, wanneer je moet niezen, een volle blaas hebt, bij het bukken, opstaan uit stoel of bed of wanneer je kindje zich in de baarmoeder omdraait.

Bij een tweede of daarop volgende zwangerschap is de kans groter dat je last krijgt van bandenpijn. De baarmoeder “hangt” dan eerder aan de banden, door het verslappen van buikspieren tijdens eerdere zwangerschappen.

Kan ik bandenpijn tijdens mijn zwangerschap voorkomen?

Bandenpijn is helaas niet te voorkomen, je kunt er wel rekening mee houden waardoor het minder voorkomt. Let op met onverwachte bewegingen, bezoek vaak genoeg de toilet waardoor je blaas minder onder druk staat, til niet of niet te zwaar, neem voldoende rust, let op je houding en een warm bad of warme douche doet wonderen.

Kan bandenpijn kwaad?

Bandenpijn is erg vervelend, maar het kan gelukkig geen kwaad. Niet voor jezelf en niet voor de baby.

Je kunt voor en na een zwangerschap buikspieren trainen. Tijdens een zwangerschap kunnen deze aangesterkte buikspieren een hoop druk wegnemen, die normaal op de banden komt te staan. In overleg met een fysiotherapeut en de verloskundige kan je tijdens een zwangerschap ook buikspieroefeningen doen, maar doe dit uitsluitend in overleg of tijdens het eerste trimester van je zwangerschap.

Heb jij vragen over bandenpijn of de symptomen? Overleg dit met de verloskundigenpraktijk waar jij bent aangesloten. Ben je bij onze verloskundigenpraktijk in Rijswijk aangesloten, neem dan gerust contact op met de assistente of bespreek het tijdens een controle afspraak.